Home > Artikelen > e-Mobility: Hekwerk laadt auto op
Artikelen

e-Mobility: Hekwerk laadt auto op

Nederland is gidsland en internationale proeftuin voor elektrisch autorijden, ofwel e-Mobility. Als eerste speelt Ruigrok Nederland uit Almere in op deze ontwikkeling met een oplaadoplossing voor elektrische- en plug-in hybride auto’s, die volledig in het hekwerk is geïntegreerd.

Op diverse locaties worden succesvol duurzame e-Mobility initiatieven ontwikkeld. Nederland telt momenteel ongeveer 5.000 elektrische en 17.000 plug-in hybride auto’s, terwijl er circa 5.000 oplaadmogelijkheden zijn. Die bevinden zich meestal in openbare parkeergarages, op parkeerterreinen bij winkelcentra, bij bedrijven en organisaties op ‘eigen’ terrein, op straat en bij de ‘e-mobilist’ thuis uiteraard.

Het kip-ei effect gaat hier op: er worden minder elektrische auto’s verkocht, want er zijn (te) weinig oplaadmogelijkheden. En er zijn (te) weinig oplaadmogelijkheden, omdat er (nog te) weinig elektrische auto’s worden verkocht. Dat gaat veranderen. In de komende jaren kan het autoaandeel met elektrische en plug-in hybride aandrijving, zoals de Opel Ampera, Chevrolet Volt, Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf, Toyota Prius Plug-In Hybrid, Volvo P60 plug-in hybrid, Renault Fluence, Kangoo ZE, Citroën C-Zéro en DS5 Hybrid groeien naar maar liefst respectievelijk 48.000 en 90.000 auto’s in 2018. Over tien jaar zal een op de tien auto’s elektrisch aangedreven worden. Dat is goed nieuws voor mens en milieu, een echte win-win situatie voor iedereen.

eMobilityNjio1

Integratie

Momenteel zijn de oplaadstations vooral als ‘straatpalen’ verkrijgbaar. In tegenstelling tot anderen staat Ruigrok geen vrijstaande straatpalen voor. Ruigrok neemt deze weg uit het straatbeeld door de oplaadapparatuur te integreren in de hekwerken. Dat kan in bijna alle hekwerken, ongeacht het merk. Ruigrok kan deze oplaadoplossing gemakkelijk binnen enkele uren in vrijwel elk hekwerk monteren. Het Almeerder bedrijf is onder meer gespecialiseerd in het vervaardigen en monteren van hekwerken in alle soorten en maten. Ruigrok komt nu als eerste met deze geïntegreerde oplossing op de markt.

Ruimtebesparing

Naast de vrijstaande oplaadstations van het formaat ‘parkeermeter’ of ‘praatpaal’ is dit een welkome aanvulling voor elektrisch- en plug-in hybride rijdend Nederland. Deze oplaadoplossing van Ruigrok neemt weinig ruimte in. Het hekwerk staat meestal reeds om het bedrijf heen. Ruigrok neemt een verticale paal uit het hekwerk en plaatst een nieuwe paal terug, compleet met oplaadcontact . Een minimum aan ruimte is zo nodig.

Doorbraak

Dit kan een doorbraak betekenen van het kip-ei effect. Bij de meeste autoleasemaatschappijen staan veel elektrische en plug-in hybride auto’s klaar voor gebruik, niet in de laatste plaats door de fiscale voordelen die de overheid verstrekt. Er is veel vraag naar elektrische- en plug-in hybride auto’s voor zakelijk gebruik vanwege de lage 14% fiscale bijtelling. Met deze geïntegreerde oplaadoplossing heeft elk bedrijf en organisatie zijn eigen oplaadstopcontact in het hekwerk. Bezoekers en medewerkers kunnen zo gratis hun elektrische auto opladen. Er kan desgewenst ook een pin-betaalmodule worden gemonteerd, bijvoorbeeld voor een bedrijfsverzamelgebouw. Ideaal voor bedrijven en organisaties die in stedelijke gebieden zijn gevestigd.

Duurzaam

De e-mobility mogelijkheden zijn legio. Voor thuisgebruik heeft Ruigrok Nederland speciale thuisopladers, klaar voor montage in garages en carports. Alle apparatuur is gecertificeerd en voldoet aan de hoogst geldende veiligheids- en beveiligingseisen. Ruigrok Nederland maakt dit oplaadstation in enkele uren klaar voor duurzaam gebruik.

Geef een antwoord